Nadwaga i otyłość u dzieci – przyczyny i sposoby zwalczania

Nadwaga i otyłość u dzieci – przyczyny i sposoby zwalczania

Na różnego rodzaju forach, blogach możemy dziś znaleźć wiele pytań z zakresu, jaka jest skuteczna dieta dla 11 latki, która działa i jest zdrowa, czy też szybka dieta dla 13 latki, działająca w błyskawicznym tempie. Wiele tych pytań wynika z pewnego zaangażowania dorosłych o wygląd swoich dzieci, oczywiście często zadają je również dzieci, nastolatki, które same widzą, że może czas zmienić swój wygląd.

Jednak patrząc na problem otyłości wśród dzieci oraz w następstwie tego szukania sposobów na idealną dietę, trzeba chyba w pierwszej kolejności poszukać przyczyn takiego stanu rzeczy. Musimy zadać sobie pytanie, dlaczego dzieci, nastolatki wyglądają dzisiaj, jak wyglądają. Odpowiedź na to pytanie znajdziemy na tych zdjęciach, one pokazują skale problemy i z czego nadwaga dzieci wynika.

 

dieta dla 11 latkidieta dla 12 latkidieta dla 13 latki

Jak widać i chyba się z tym wszyscy zgodzą, nadwaga u dzieci wynika z faktu, iż wola one komputer, od zabaw na świeżym powietrzu, mają dostęp do wysokokalorycznych smakołyków, które jedzą często bez umiaru. Dodatkowo My dorośli nie kontrolujemy ich, nie zwracamy zbytniej uwagi na to, co jedzą, jak spędzają wolny czas, gdyż często chcemy spokojnie spędzić czas w spokoju, ciszy.

Pytanie – Odchudzająca dieta dla 11 latki czy istnieje?

Dla dzieci nie jest wskazane stosowanie jakieś drastycznej diety odchudzającej. Dzieci powinny otrzymywać w posiłkach wszystkie składniki odżywcze, gdyż one się dopiero rozwijają. Jednak wiele tutaj zależy od tego, z jaką nadwagą mamy do czynienia, czy nie mamy już do czynienia z otyłością.

Gdy istnieje ryzyko otyłości u dziecka, wtedy niezbędna jest wizyta u dietetyka. Wtedy może on doskonale dobrać właściwe produkty, które zadbają o skuteczne zwalczenie problemu, a jednocześnie pozwolą na właściwy rozwój naszych dzieci. Takie podejście będzie najwłaściwsze i najbardziej odpowiednie.

Oczywiście, gdy nie mamy przed sobą widma otyłości u naszego dziecka, a jedynie widzimy, że ma lub jest zagrożone pewną nadwagą, możemy sami podjąć odpowiednie czynności, które sprawią, iż nasze dziecko, nastolatek będzie inaczej wyglądał, czuł się czy też zachowywał.

 

dieta dla 14 latki

Dieta dla nastolatków, dzieci – co zmienić?

Przy widocznej nadwadze wystarczy zmienić kilka rzeczy, które spowodują, iż dzieci będą miały więcej ruchu, nie będą dostawały tylu posiłków wysokokalorycznych zawierających ogromne dawki cukrów, tłuszczów. Jednak aby tak się stało, potrzebna jest zmiana w nas samych i żadne nakazy, zakazy tego nie zmienią, jeśli my nie wpłyniemy na nie to, co jedzą nasze dzieci i co najważniejsze nie damy im przykładu, nie uda się nam zadbać o ich zdrowy i właściwy rozwój.

Wiele osób niestety lekceważy sprawy związane z dawaniem przykładów. Niestety dzieci w wielu aspektach biorą przykład z rodziców, starają się tak samo zachowywać, jeść to samo. Jeśli my nie dbamy o siebie, to nie ma możliwości, aby nasze dzieci robiły co innego.

Przy analizie problemu jednym z punktów powinna być analiza naszego zachowania, naszej codziennej diety, jak wygląda, co jemy i na co sobie pozwalamy, a następnie powinna mieć miejsce analiza, co dajemy naszym dzieciom, wtedy można na początku zacząć ograniczać pewne produkty.

Przykładowa dawka kaloryczna popularnych produktów, które nasze dzieci pochłaniają w ogromnych ilościach, oczywiście często my robimy to samo.

Wartość kaloryczna (kcal) dotyczy 100 g (100 ml) produktu, chyba że w tym zestawieniu podano inaczej.

 

Coca Cola, 1 puszka (200 ml) – 82 kcal

czekolada Milka mleczna, 1 tabliczka – 539 kcal

chipsy ziemniaczane – 552 kcal

cheesburger, frytki, szarlotka, duża cola, 1 zestaw – 1200 kcal

hamburger Bic Mac – 510 kcal

majonez, 1 czubata łyżka – 155 kcal

Nutella – 580 kcal

 

Jak widać, wiele tych rzeczy nie jest nam niezbędnych do życia i jest możliwość zastąpienia ich innymi produktami, które z pewnością poprawią wygląd niejednego dziecka. Oczywiście te produkty mają w swym składzie również spore dawki cukrów i tłuszczów, które też mają wpływ na nasz wygląd i naszych dzieci.

Oczywiście nie patrzmy tylko na wyżej wymienione produkty. Zwracajmy uwagę na wszystkie produkty, które są w naszym jadłospisie. Zobaczmy, ile mają kalorii, tłuszczu, cukru i czy coś z nich możemy zastąpić czymś innym, bardziej dietetycznym. Jeśli tak do dobrze to uczynić, wtedy nasza codzienna dieta z pewnością będzie bardziej zdrowa nie tylko dla naszych dzieci, ale też dla nas samych i tym samym dłużej będziemy mogli cieszyć się zdrowiem.

 

dieta dla 15 latki

Aktywność fizyczna dzieci.

Kolejnym krokiem jest zwiększenie aktywności fizycznej dzieci, aby nie przesiadywały cały czas przed komputerami, telewizorem. Tutaj dobrą metodą działania jest pokazanie na samym sobie, iż codzienny spacer może też być przyjemnością. Nie wymagajmy, aby nasze dziecko z nadwagą lub nią zagrożone od razu zaczęło coś aktywnie ćwiczyć. Czasami małe kroki sprawiają, iż sytuacja się poprawia. Czasami małymi krokami można osiągnąć pewne widoczne rezultaty, a zwłaszcza iż nie da się ukryć, wiele dzieci będzie się buntować przed zmianami ich stylu życia, który jest co prawda wygodny, ale nie do końca zdrowy.

Jakie małe kroki można poczynić, aby poprawić ich wygląd, zwiększyć spalanie kalorii, aby miały więcej ruchu. Pierwszym elementem jest, gdy je odwozimy do szkoły, nie parkujmy samochodem przed samym budynkiem, zmuśmy je do marszu, przejścia pewnego odcinka drogi. Spowoduje to zwiększony ruch u nich, zwiększy spalanie kalorii.

Postaramy się znaleźć taki rodzaj aktywności fizycznej, który będzie sprawiał im przyjemność, a który również nam sprawi radość. Dzięki temu będziemy mogli wspólnie cieszyć się czasem wolnym, wypoczywać, a jednocześnie dbać o własne ciało. Czy to będzie codzienny spacer, bieganie, jazda na rolkach czy też rowerze, to już musimy dostosować do siebie. Ważne, aby wybrać jakiś sposób i najlepiej robić to wspólnie. Wtedy z pewnością osiągniemy zamierzony efekt.

 

dieta dla 16 latki

Podsumowanie kwestii diety dla dzieci.

Jak zaznaczono powyżej, sposób postępowania zależy od tego, z czym mamy do czynienia. Gdy waga naszego dziecka znacznie wykracza poza skalę dla danej wagi, ma wynik BMI w przedziale lub na granicy otyłości niezbędna jest wizyta u dietetyka. Oczywiście bez czekania na wizytę możemy podjąć działania choćby zwiększające aktywność fizyczną, jednak aby skutecznie wyeliminować problem, taka wizyta jest koniecznością.

Gdy mamy do czynienia z nadwagą lub chcemy dbać o to, aby nasze dziecko nie miało problemów ze swoją wagą, zacznijmy dbać o jego właściwe odżywianie, ograniczenie tuczących produktów, zawierających zbyt duże ilości tłuszczy i cukrów. Oczywiście nie możemy ich wyeliminować całkowicie, ale wiele z tych produktów możemy ograniczyć, nawet jeśli zrobimy to w przedziale kilkunastu % na tydzień, to i tak będzie sukces.

Jeśli do tej nowej diety zawierającej miej potraw kalorycznych, cukrowych czy tłuszczowych dołączymy aktywność fizyczną, wtedy z pewnością nie tylko ograniczymy możliwość wystąpienia nadwagi, ale tym samym poprawimy zdrowie naszych dzieci, ich koncentracje, możliwości nauki.

 

One comment

  • pamelka

    Dieta dla 11 latki to mniej słodyczy, więcej ruchu i to jest najlepsze rozwiązanie. Wtedy z pewnością taka 11 latka będzie miała i wygląd i figure.

     

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *